גודל גופן: +

סיבים תזונתיים וערך בריאותי

סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים בנויים מפחמימות (תאית=צלולוזה) אשר גוף האדם אינו מסוגל לעכל. לפיכך לאחר שנאכלים הם עוברים במערכת העיכול ומופרשים בצואה. תזונה בריאה כוללת כ 20 עד 30 גרם סיבים תזונתיים ביום. מקורות עשירים בסיבים תזונתיים הם פירות וירקות טריים, דגנים מלאים קטניות ואגוזים. תזונה בריאה העשירה בסיבים תזונתיים היא למשל התזונה הים תיכונית. ראה טבלה המציגה תכולת סיבים מזונות שונים.

סוגי סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים מסיסים במים: עוזרים בהורדת רמת סוכר ורמת כולסטרול בדם. סיבים אלה מצויים במזנות כמו אגוזים, קטניות, שיבולת שועל, תפוחים ועדשים.

סיבים שאינם מסיסים במים: עוזרים בפעילות מעיים ומונעים עצירות. מזונות עם סיבים שאינם מסיסים כוללים חיטה, לחם מחיטה מלאה, קוסקוס מחיטה מלאה, אורז מלא, קטניות, גזר, מלפפונים ועגבניות.

סיבים תזונתיים ומניעת תחלואה

מחלת לב

מחקרים אפידמיולוגיים הראו שאנשים (גברים או נשים) אשר דווחו כי תזונתם כוללת כמות גדולה של סיבים סובלים פחות ממחלת לב כלילית והתקפי לב. יש לציין כי מחקרים כאלה מראים קשר נסיבתי בין צריכת סיבים לירידה בתחלואה, הם אינם מוכיחים קשר סיבתי בין השניים. מחקר בריטי אשר סקר מחקרים רפואיים שבחנו את הקשר בין סיבים תזונתיים למחלת לב כלילית וטרשת עורקים בכלל הראה שצריכת סיבים מורידה באופן תלוי מינון את הסיכון לתחלואה: צריכה יומית של 7 גרם סיבים קשורה בירידה של 9% בסיכון לתחלואה וצריכה של 14 גרם קשורה בהפחתה של 18% בתחלואה. מחקר זה תומך המלצה לאמץ תזונה הכוללת בין 20 ל 30 גרם סיבים ביום.

מחקרים אפידמיולוגים אחרים הראו שאנשים אשר דווחו כי תזונתם כוללת כמות גדולה של סיבים סובלים פחות מהסינדרום המטבולי- מצב אשר ידוע כי מעלה משמעותית את הסיכון להתקף לב.

סוכרת סוג 2

מחקרים אפידמיולוגיים הראו שיעור כפול של סיכון לסוכרת באנשים הניזונים מתזונה עניה בסיבים ועשירה במזונות בעלי ערך גליצמי גבוה (אשר מעלים באופן חד את רמת הסוכר בדם), בהשוואה לאנשים הניזונים מתזונה עשירה בסיבים ובעלת ערך גליצמי נמוך.

עצירות

סיבים תזונתיים עשויים להקל ואף למנוע עצירות. הסיבים שאינם מסיסים במים (ראה לעיל) יעילים למטרה זו יותר מהסיבים המסיסים במים.

דיברטיקוליטיס או סעיפות (מחלה סעיפית של המעי הגס)

דיברטיקוליטיס היא מחלה דלקתית של המעי הגס. נראה כי תזונה עשירה בסיבים במיוחד כאלה שאינם מסיסים, מגנה מפני התפתחות מחלה זו.

תסמונת ברוגדה Brugada syndrome
מניעת התקף לב - הדבר בידך

מאמרים קשורים

 

תגובות

עדיין לא נרשמה תגובה. אתם מוזמנים להיות הראשונים
Default Blogger
כבר רשום? כניסה
Guest
רביעי, 12 דצמבר 2018
If you'd like to register, please fill in the username and name fields.

Captcha Image

/מחלות-לב/הפרעות-קצב-הלב?task=captcha.generate&no_html=1&tmpl=component&id=1119203

קביעת תורים

רישום לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו עדכונים על מאמרים וחדשות בתחום.

ביקורך הראשון?

אם זהו ביקורך הראשון במרפאה נא להביא במידה ויש:

  • תרשים אקג
  • סיכום בדיקות (מאמץ, אקו, מיפוי וכו)
  • סיכום אשפוז

מכבי

מניעת מחלות לב מבטחי מכבי יכולים לקבוע תור דרך מוקד מכבי ללא הפסקה: 3555* או 1700-50-53-53 או דרך מכבי באינטרנט