גודל גופן: +

דיאטת אורניש למניעת טרשת עורקים והתקף לב

-דיאטת אורניש כטיפול בטרשת עורקים כלילית.

מבוא

דיאטת אורניש פותחה על ידי רופא אמריקני בשם דין אורניש(Dean Ornish) שהחל במחקר שמטרתו לבחון את היכולת של אימוץ הרגלי חיים בריאים: פעילות גופנית הימנעות מעישון, הפחתת סטרס נפשי והדיאטה שפיתח על חולי לב עם טרשת עורקים כלילית.

דיאטת אורניש מגבילה את צריכת השומן הרווי ללא יותר מ 10% מסך הקלוריות היומיות ומתבססת בעקר על מזון מהצומח אך אינה צמחונית כיון שניתן לאכול בשר רזה מדי פעם.

ד"ר אורניש פרסם מספר מאמרים בנושא החשובים שבהם:

  1. מאמר שפורסם לכתב העת Lancet ביולי 1990- כלל 48 משתתפים: 28 בקבוצת המחקר ו 20 בקבוצת הביקורת.קבוצת המחקר ניזונה מדיאטת אורניש, בצרוף הימנעות מעישון, פעילות גופנית מתונה והפחתת מתח נפשי.קבוצת הביקורת לא קיבלה הנחיות תזונתיות או אחרות. כל המשתתפים עברו צנתור להדגמת העורקים הכלילים בתחילת המחקר וצנתור נוסף בסוף המחקר. המחקר נמשך שנה. התוצאות: בקבוצת המחקר הראה הצנתור הראשון טרשת שחסמה בממוצע 40% מקוטר עורק כלילי ולאחר שנה פחתה החסימה ל 37.8% בממוצע. בקבוצת הביקורת החמירה ההיצרות מ 42.7% בצנתור הראשון ל 46.1% לאחר שנה.
  2. מאמר שפורסם בכתב העת JAMA בדצמבר 1998- זה בעצם המשך של המחקר הקודם עםמעקב של חמש שנים. במחקר המקורי השתתפו כאמור 48 חולים, אך לאחר שנה נשרו חלקם ונותרו 35 חולים: 20 בקבוצת המחקר ו 15 בקבוצת הביקורת. ההנחיות לשתי הקבוצות בנוגע לתזונה ואורח חיים היו זהים למחקר הקודם. בתום 5 שנים צונתרו החולים שוב. התוצאה הייתה שבקבוצת המחקר פחתה החסימה ל 37.3% מקוטר העורק בממוצע ובקבוצת הביקורת החמירה ההיצרות ל 51.9% מקוטר העורק ממוצע.בנוגע לרמות הכולסטרול בקבוצת המחקר הייתה רמת הכולסטרול הממוצעת 225 מג/דל בתחילת המחקר ו 163 מג/דל לאחר שנה. הכולסטרול הרע (LDL) היה 144 מג/דל בתחילת המחקר וירד ל 87 מג/דל לאחר שנה. בקבוצת הביקורת לא היו הבדלים ברמות הכולסטרול בין תחילת המחקר להמשכו.

מהמחקר הנ"ל ומהמשכו ניתן להסיק:

  1. אימוץ הרגלי חיים בריאים בצרוף תזונה דלת שומן רווי מסוגלת לעצור התקדמות של טרשת עורקים ואף לגרום לנסיגה קלה של מידת ההיצרות. (אך בשום אופן לא "לנקות" את העורקים מטרשת).
  2. תזונה דלת שומן רווי (לפי דיאטת אורניש) הפחיתה את רמת הכולסטרול הרע בכ 40%
  3. קשה להתמיד בדיאטת אורניש: לאחר שנה פרשו מקבוצת המחקר 8 מטופלים כלומר 29% מחברי בקבוצה.

קבוצת חוקרים אחרת השוותה בין דיאטת אורניש לדיאטת אטקינס ודיאטת שומרי משקל בכל קבוצה היו 40 משתתפים והמעקב נמשך שנה. המאמר פורסם בכתב העת JAMA בינואר 2005. כל אחת משיטות הדיאטה גרמה בממוצע לירידה במשקל של כ 2 קג ולהפחתה של כ 10% ברמת הכולסטרול הרע. יש לציין כי מחצית! המשתתפים מקבוצת דיאטת אורניש פרשו מהמחקר לפני תום שנה. מספר דומה פרשו גם מקבוצת דיאטת אטקינס ואילו מקבוצת שומרי המשקל פרשו כשליש.

הפחתה של 50-60% ברמת הכולסטרול הרע (LDL) ניתן להשיג גם עלי ידי טיפול בסטינים כמו אטורבסטטין (ליפיטור) או רוזובסטטין (קרסטור). מספר מחקרים הראו שטיפול בתרופות אלה גורם לעצירת התפתחות טרשת העורקים ואף לנסיגה קלה בחומרת ההיצרות, בשיעור דומה לתופעה שנצפתה במחקר על דיאטת אורניש. בנוסף מחקרים הראו כי הסטטינים מפחיתים סיכון להתקף לב, לאירוע מוחי ולתמותה. דבר שלא הוכח לגבי דיאטת אורניש כיון שמספר המשתתפים במחקרים של אורניש היה קטן מכדי לבחון זאת

סיכום

 ניתן לעצור התפתחות טרשת עורקים על ידי הפחתת הכולסטרול הרע. את הכולסטרול הרע ניתן להפחית הן על ידי אימוץ דיאטה דוגמת דיאטת אורניש, והן על ידי תרופה דוגמת סטטין.

אם כך בוודאי תאמרו- עדיפה הדיאטה. אך הדיאטה יעילה רק כל עוד דבקים בה. העובדות מראות שהרוב המכריע של בני האדם לא מסוגלים לשמור על דיאטת אורניש או דיאטה אחרת מעבר למספר חודשים. לרוב האנשים קל יותר ליטול תרופה פעם ביום ולהתמיד בכך שנים רבות.

לכן מי שיכל לסגל לעצמו דיאטה כזו להתמיד בה במשך שנים רבות -שיעשה זאת- ושלא ישכח גם את הפרמטרים האחרים של אורח חיים בריא. כל האחרים (שיש להם טרשת עורקים או סיכון גבוה לטרשת) מומלץ שיעזרו בסטטין.

פרט פיקנטי: שיטת אורניש לטיפול בחולי לב עם טרשת עורקים (השילוב של דיאטה, המנעות מעישון, פעילות גופנית והפחתת מתח נפשי) נחשבת כרפואה אלטרנטיבית. ולכן שיטה זו זוכה להערכה רבה אצל המאמינים בתאורית הקונספירציה לפיה: כולסטרול לא גורם לבעיה ואין שום סיבה להפחיתו, אלא שחברות התרופות משפיעות על רופאים להפחית את ערכי ״הנורמה״ של הכולסטרול מדי מספר שנים, כך שיותר אנשים ישתמשו בסטטינים וכל זאת למטרת רווח של יצרני התרופות.

מאמיני הקונספירציה מתעלמים מהעובדה שהשיטה ״האלטרנטיבית״ של אורניש מבוססת על הפחתה משמעותית ביותר ברמת הכולסטרול! כלומר גם לפי אורניש הכולסטרול גורם לטרשת עורקים. 

3
עברת התקף לב? - בדוק זכויותך בביטוח הלאומי ובמס הכ...
טיפול לא פולשני בתעוקה Enhanced External Counterpu...

מאמרים קשורים

 

תגובות 4

Guest - מאיר שרגאי ב- שישי, 03 אוגוסט 2018 17:16
מניעת פחמימות והגברת חלבונים (בשר)

בהרצאה במתקן שיקום הלב מדיקל קר בבת ים
הדגישו את חשיבות ההימנעות מפחמימות (בעיקר לחם)
והגברת החלבונים כגון בשר, נקניק וכו', לשמירת ה LDL.
זה לא תואם את הפרמידה שכאן.



בהרצאה במתקן שיקום הלב מדיקל קר בבת ים הדגישו את חשיבות ההימנעות מפחמימות (בעיקר לחם) והגברת החלבונים כגון בשר, נקניק וכו', לשמירת ה LDL. זה לא תואם את הפרמידה שכאן.
פרופ' דוד רוט ב- שישי, 03 אוגוסט 2018 20:39
תשובה

ה LDL מיוצר בכבד משומן רווי שבמזון לכן מי שרוצה להפחית LDL באמצעות שינוי תזונתי צריך להפחית שומן רווי.
אכילת חלבון לא מעלה LDL.

ה LDL מיוצר בכבד משומן רווי שבמזון לכן מי שרוצה להפחית LDL באמצעות שינוי תזונתי צריך להפחית שומן רווי. אכילת חלבון לא מעלה LDL.
רוני לוי ב- שני, 22 יולי 2019 20:07
דיאטת אורניש - השמנה, הרזיה והלב

ראשית, תודה לאתר המושקע והידידותי מאוד לחולה הלבבי המצוי.
אני אחרי אוטם, צנתורים, 2 סטנטים ולפני כשנתיים 3 מעקפים. יצאתי בנס, חבוט וחבול והלום קרב, והחלטתי לשמור על בריאותי באמצעות ספורט, טיפול תרופתי שהומלץ לי ודיאטת אורניש. הדיאטה הקשוחה תרמה לי רבות ואחרי כחודשיים של הקפדה פנטית - שקלתי כ-106 ק"ג, לחץ דם מאוזן, פרופיל שומנים תקין, ערך גלוקוזה בבדיקת דם ירד מ-112 ל-76. גן עדן. אלא שלא יכולתי להתמיד בדיאטה. המשכתי בהרבה ירקות ופירות וקטניות, אבל נמשכתי שוב למתוקים וללחמים. כיום עליתי ל-126 ק"ג, הגלוקוזה 124, לחץ דם תקין, טיפול תרופתי כסדרו ותודה לאל פרופיל השומנים תקין, למעט הכולסטרול הטוב שהוא 28. "הרע" אגב - 58. לטענת רופאת המשפחה אני שמן מדי ועל סף סוכרת והחלטתי שוב לפצוח בדיאטת אורניש במתכונת מעט פחות קשוחה - ארשה לעצמי מעט דגים לא שמנים וממתק "סמלי" כל ערב.
1. אינני "בנוי", מניסיון העבר, לדיאטה שבה יורדים חצי ק"ג בשבוע. האם דיאטה שבה ארד כ-2 ק"ג בשבוע פלוס ספורט פלוס תרופות כסדרן מסוכנת למצבי הלבבי?
2. נניח שאשאר, חלילה, שמן במשקל 115 או 120 ק"ג, אך פרופיל השומנים תקין ואמשיך בספורט יומי - האם רק ההשמנה מגבירה משמעותית את הסיכון למפגע בריאותי לבבבי?
3. האמנם רק ספורט ותזונה יצליחו להעלות את המדד של הכולסטרול הטוב? כלומר, היום אני הולך כל יום כ-40 דקות - ואם אלך שעה או שעה וחצי זה ישפר את הערך הנדון?
תודה רבה להתייחסותך.

ראשית, תודה לאתר המושקע והידידותי מאוד לחולה הלבבי המצוי. אני אחרי אוטם, צנתורים, 2 סטנטים ולפני כשנתיים 3 מעקפים. יצאתי בנס, חבוט וחבול והלום קרב, והחלטתי לשמור על בריאותי באמצעות ספורט, טיפול תרופתי שהומלץ לי ודיאטת אורניש. הדיאטה הקשוחה תרמה לי רבות ואחרי כחודשיים של הקפדה פנטית - שקלתי כ-106 ק"ג, לחץ דם מאוזן, פרופיל שומנים תקין, ערך גלוקוזה בבדיקת דם ירד מ-112 ל-76. גן עדן. אלא שלא יכולתי להתמיד בדיאטה. המשכתי בהרבה ירקות ופירות וקטניות, אבל נמשכתי שוב למתוקים וללחמים. כיום עליתי ל-126 ק"ג, הגלוקוזה 124, לחץ דם תקין, טיפול תרופתי כסדרו ותודה לאל פרופיל השומנים תקין, למעט הכולסטרול הטוב שהוא 28. "הרע" אגב - 58. לטענת רופאת המשפחה אני שמן מדי ועל סף סוכרת והחלטתי שוב לפצוח בדיאטת אורניש במתכונת מעט פחות קשוחה - ארשה לעצמי מעט דגים לא שמנים וממתק "סמלי" כל ערב. 1. אינני "בנוי", מניסיון העבר, לדיאטה שבה יורדים חצי ק"ג בשבוע. האם דיאטה שבה ארד כ-2 ק"ג בשבוע פלוס ספורט פלוס תרופות כסדרן מסוכנת למצבי הלבבי? 2. נניח שאשאר, חלילה, שמן במשקל 115 או 120 ק"ג, אך פרופיל השומנים תקין ואמשיך בספורט יומי - האם רק ההשמנה מגבירה משמעותית את הסיכון למפגע בריאותי לבבבי? 3. האמנם רק ספורט ותזונה יצליחו להעלות את המדד של הכולסטרול הטוב? כלומר, היום אני הולך כל יום כ-40 דקות - ואם אלך שעה או שעה וחצי זה ישפר את הערך הנדון? תודה רבה להתייחסותך.
פרופ' דוד רוט ב- שלישי, 23 יולי 2019 14:07
דיאטת אורניש

דיאטת אורניש יעילה אך קשה מאד להתמיד בה
השמנה היא גורם סיכון למחלת לב אך פעילות גופנית סדירה מנטרלת את רוב הסיכון שבהשמנה כלומר עדיף להיות שמן בכושר גופני טוב מאשר רזה ללא כושר

דיאטת אורניש יעילה אך קשה מאד להתמיד בה השמנה היא גורם סיכון למחלת לב אך פעילות גופנית סדירה מנטרלת את רוב הסיכון שבהשמנה כלומר עדיף להיות שמן בכושר גופני טוב מאשר רזה ללא כושר
Default Blogger
כבר רשום? כניסה
Guest
חמישי, 14 נובמבר 2019
אם ברצונך להרשם לאתר יש למלא את השדות הבאים:

הרשמו לניוזלטר

קביעת תורים

ביקורך הראשון?

אם זהו ביקורך הראשון במרפאה נא להביא במידה ויש:

  • תרשים אקג
  • סיכום בדיקות (מאמץ, אקו, מיפוי וכו)
  • סיכום אשפוז

מכבי

מניעת מחלות לבמבטחי מכבי יכולים לקבוע תור דרך מוקד מכבי ללא הפסקה: 3555* או 1700-50-53-53 או דרך מכבי באינטרנט