גודל גופן: +

להוריד כולסטרול באופן טבעי

להוריד כולסטרול באופן טבעי

תזונה

במדינות מפותחות רמת הכולסטרול גבוהה מדי אצל אחוז ניכר מהאוכלוסיה בשל הרגלי החיים והתזונה.

הכולסטרול שבדם ברובו מיוצר בכבד אך מקורו בתזונה! והרי הסבר:

כולסטרול במזון אינו נספג היטב במעיים, לכן מזון עשיר בכולסטרול לא יגרום לעליה רבה בכוסלטרול בדם. הכבד לעומת זאת מייצר כולסטרול משומן רווי שבמזון, למעשה אין הגבלה לכמות השומן שהמעי מסוגל לספוג. לכן הדרך הטבעית היעילה ביותר להוריד ערכי כוסלטרול בדם היא תזונה (דיאטה) דלת שומן רווי (ולא דלת כולסטרול). בדרך זו ניתן להוריד את רמת הכולסטרול בדם באופן משמעותי, אך הבעיה היא שמעט מאד אנשים מסוגלים לאמץ תזונה כזו ולהפוך אותה לדרך חיים. רוב האנשים המנסים לאמץ תזונה כזו ״נשברים״ וזונחים אותה לאחר שבועות או חודשים ספורים.

תרופות

הדרך היעילה הנוספת להוריד ערכי כולסטרול בדם, היא טיפול תרופתי בתרופות מקבוצת הסטטינים ובמידת הצורך תוספת של תרופה בשם אזטרול. טיפול תרופתי ניתן בהתאם להנחיות הרפואיות כאשר יש אידיקציה רפואית לכך.

מנסיוני אנשים המודעים לצורך להוריד את הכולסטרול בדמם- מתיאשים מהדיאטה וחוששים מהטיפול התרופתי בסטטין (חשש מופרז בהחלט).

תכשירים ״טבעיים״

מספר מזונות מורידים רמת כולסטרול בדם, אך השפעתם מתונה מאד- הם מסוגלים להוריד את רמת הכולסטרול לכל היותר בכ 10%. הורדה כזו לרוב לא מספיקה- אדם עם טרשת עורקים (למשל לאחר התקף לב, צנתור עם תומכן או ניתוח מעקפים) זקוק להורדת הכולסטרול הרע (LDL) לערך של 70-60 מל לדציליטר, אצל רוב האנשים מדובר בהורדת כולסטרול של כ 40-60%. לשם כך אין מנוס- דרוש טיפול בסטטין.

במירשתת ניתן למצוא מידע לפיו תוספי מזון שונים כגון: ויטמין E, אנטיאוקסידנטים, קואנזים Q10 ואומגה 3 מורידים רמת כולסטרול, אך אין בכך אמת, כל אלה לא משפיעים על רמת הכולסטרול כלל.

המזונות שהוכח כי מורידים כולסטרול באופן מתון הם:

אגוזי מלך (Walnuts)- אגוזים אלה כאשר מתווספים לתזונה בריאה למשל תזונה ים תיכונית, גורמים לירידה מתונה של עד 10% ברמת הכולסטרול בדם.

שום- במינון של כ 2 גרם ליום תורם לירידה של כ 10% בכולסטרול בדם.

פיטוסטרולים- שמקורם בצומח ודומים במבנה שלהם לכולסטרול ולכן מתחרים בו בספיגה במעי ולמעשה מקטינים את ספיגת הכולסטרול במעי. צריכה של כ 2 גרם ביום עשויה להוריד את רמת הכולסטרול ב כ 10%.

אבוקדו- חוקרים הראו כי אכילה של אבוקדו אחד ביום מסוגלת לתרום לירידה מתונה ברמת הכולסטרול בדם.

יש לציין כי אין הוכחה ששילוב של שניים או יותר ממיני מזון אלה מגביר את האפקט על רמת כולסטרול.

סיכום

ניתן להוריד את רמת הכולסטרול באופן מתון על ידי מיני המזון הנ״ל, אך מי שזקוק להורדת כולסטרול משמעותית יותר (הסובלים מטרשת עורקים מוכחת, סוכרתיים ובעלי סיכון גבוה למחלה כלילית) זקוק להורדת כולסטרול משמעותית יותר ולכן יזדקק לאמצעים יעילים יותר (תזונה דלת שומן רווי ו/או טיפול תרופתי במינון המתאים).

8
תזונה ים תיכונית עשויה להאט את קצב ההזדקנות
Patent foramen ovale או PFO

מאמרים קשורים

 

תגובות

עדיין לא נרשמה תגובה. אתם מוזמנים להיות הראשונים
Default Blogger
כבר רשום? כניסה
Guest
שבת, 23 נובמבר 2019
אם ברצונך להרשם לאתר יש למלא את השדות הבאים:

הרשמו לניוזלטר

קביעת תורים

ביקורך הראשון?

אם זהו ביקורך הראשון במרפאה נא להביא במידה ויש:

  • תרשים אקג
  • סיכום בדיקות (מאמץ, אקו, מיפוי וכו)
  • סיכום אשפוז

מכבי

מניעת מחלות לבמבטחי מכבי יכולים לקבוע תור דרך מוקד מכבי ללא הפסקה: 3555* או 1700-50-53-53 או דרך מכבי באינטרנט